A fékrendszer az autó egyik legfontosabb biztonsági eleme. Nem túlzás azt mondani, hogy az életünk múlhat rajta. Éppen ezért nem szabad félvállról venni, ha kopást, nyikorgást, gyenge fékhatást vagy szokatlan hangokat tapasztalunk, akkor rendszerint nem elég a fékbetét cseréje, hanem teljes fékfelújításra van szükség.
Mikor indokolt a fékfelújítás?
A fékfelújítás akkor kerül szóba, ha a fékrendszer több része is elhasználódott vagy már nem működik megfelelően. Ez jellemzően hosszabb távon használt, idősebb autóknál jelentkezik, de előfordulhat intenzív használat vagy nem megfelelő karbantartás esetén is.
A fékfolyadék csere sajnos sok esetben elmarad, aminek következménye lesz az ABS javítás, ami az abscenter.hu oldalon elérhető.
Az alábbi jelek utalhatnak arra, hogy ideje szakemberhez fordulni:
- Gyengülő fékhatás
- Beesik, becsúszik a fékpedál a piros lámpánál
- Rángatás, kipördülés fékezésnél
- Szokatlan nyikorgás, csikorgás
- Folyadékszivárgás a fékrendszer környékén
Mit takar a fékfelújítás?
A fékfelújítás mértéke az autó állapotától és a hiba súlyosságától függ. Egy teljes fékfelújítás során vizsgálják és szükség esetén cserélik a fékbetéteket, mert ezek kopnak a leggyorsabban; a féktárcsákat vagy fékdobokat, ha túl vékonyra kopnak, repednek vagy deformálódnak; a féknyergeket, ha szorulnak vagy szivárog belőlük a fékfolyadék, a fékmunkahengereket (dobfék esetén), mert hajlamosak szivárogni, főleg régebbi autóknál. Ezen kívül a fékcsöveket és vezetékeket a rozsdásodás vagy hajszálrepedések miatt, és a fékfolyadékot, ami vizet vehet fel, ami rontja a fékhatást, ezért 2 évente ajánlott cserélni.
Felújítás vagy csere?
Egyes alkatrészek felújíthatók, például az ABS kocka, a féknyereg vagy a munkahenger tömítéseinek cseréjével. Más esetekben azonban jobban megéri új alkatrészt beépíteni, főként biztonsági szempontból. A szerelő feladata, hogy ezt felelősen mérlegelje, de az autós is kérjen részletes tájékoztatást arról, milyen munkák történtek, és milyen alkatrészek kerültek beépítésre.
Mennyibe kerül?
A fékfelújítás ára változó, mivel nagyban függ az autó típusától és a szükséges munkálatoktól. Egy első-hátsó fékrendszer teljes felújítása akár 100–200 ezer forint közé is eshet, de ha csak fékbetétet és tárcsát kell cserélni, az sokkal olcsóbban is megúszható. Érdemes több ajánlatot kérni, és megbízható szerelőhöz fordulni.
Ne halogasd, ha gond van!
A fékrendszer nem játék. Egy időben elvégzett fékfelújítás nemcsak biztonságosabbá, de hosszú távon olcsóbbá is teheti az autózást.
Kép forrása: freepik.com